Zamartwianie się, ruminowanie to formy regulacji emocjonalnej. Dają ono poczucie pseudo kontroli nad wydarzeniami. Martwienie się to proces myślowy, który skierowany jest na wydarzenia, które mogą lecz nie muszą sie wydarzyć. Ruminowanie dotyczcy wydarzeń, które miały już miejsce. Warto rozpoznać czynniki, które podtrzymują te dezadaptacyjne strategie, a nastęnie nauczyć się nimi zarządzać. 

ZAMARTWIANIE

Algorytm doskonały w takiej sytuacji wyglądałby w następujący sposób….

1/ Wyłapuję, zauważam i nazywam sytuacje, którymi się zamartwiam oraz towarzyszące im emocje 

2/ Zastanawiam się na co mam wpływ, a na co nie 

2a/ jeśli nie mam wpływu – OLEWAM 

2b/ jeśli mam- DZIAŁAM 

3/ myślę racjonalnie i konfrontuję sytuacje z rzeczywistością 

…nie zawsze jednak jest tak kolorowo, więc oto zestaw sposobów na zamartwianie 🙂 

SPOSOBY NA ZAMARTWIANIE

  • poznaj to czego się boisz 
  • przeanalizuj problem i zmień strategię działania 
  • spójrz na swoje myśli z dystansem 
  • zastanów się jakie czynności wykonujesz gdy się martwisz i… zrób coś przeciwnego
  • porozmawiaj z kimś życzliwym 
  • odłóż zmartwienie 
  • zmień wewnętrzny dialog 

SPOSOBY NA RUMINACJĘ

  • wypisz plusy i minusy ruminowania
  • zauważ, że ruminujesz i śwaidomie zatrzymaj te myśli
  • przekieruj uwagę na bezpieczne i pozytywne aktywności wymagające zaangażowania
  • odrocz myśli
  • porozmawiaj z kimś
  • skupi się na tu & teraz- znów uwazność to podstawa
  • rozwiąż problem, którego dotyczy ruminacja jesłi to możliwe

Serdeczności

A.