Uzależnienia…. podobne są do pułapek, w które wpada zalękniony  umysł. Czasem trudno samemu zmienić tory rozumienie świata i siebie; istnieją jednak narzędzia, które pozwalają naprawić destrukcyjne schematy myślenia. Samopomocowy poradnik „Życie bez nałogu. Uwolnij się od uzależnienia, wykorzystując techniki ACT”, podpowiada jak tego dokonać. Jest zbiorem metod, których skuteczność potwierdzono nie tylko naukowo. Już na samym wstępie, autor Kelly Wilson, dzieli się swoją osobistą historią pokonania nałogu, budując doskonały pomost między teorią i praktyką. Współtwórca terapii Akceptacji i Zaangażowania Kelly Wilson, wie doskonale jakie przeszkody mogą stać na drodze do zdrowia, ale zna sposoby, by je pokonać. Przyjrzyjmy się im bliżej…

ACT  – działaj w teraźniejszości, patrz w przyszłość. 

Budowanie szczęśliwego i pełnego życia wolnego od nałogu oparte na zasadach modelu terapeutycznego ACT rozpoczyna się od nauki samouspokajania. Akceptacja chwili obecnej- bycie tu i teraz bez osądów i samobiczowania, to pierwszy krok od, którego należy zacząć proces zmiany. Uporczywe poczucie twienia w pułapce destrukcyjnych wzorców myślenia przerwać może wyciszenie… Spokojne i życzliwe podchodzenie  do siebie, innych ludzi i świata, zabiera rozpacz; nie ma już na nią miejsca w zrelaksowanej głowie. Ćwicz więc umiejętność sześciu świadomych oddechów za każdym razem gdy pojawia się zamartwianie i ruminacje. 

Taka nie osądzająca  postawa pomoże w zobaczcie innej perspektywy. Największą przeszkodą na drodze do zdrowia  jest przyzwyczajanie się do swojego sposobu pojmowania świata. Historia opowiadana tysiące razy i powtarzana samemu sobie staje się prawdą. To niestety fakt. Więc jeśli nie zechcesz, zmienić perspektywy oddzielić się od błędnych myśli, wciąż  szukając ukojenia w nałogu;  nie ważne czy będzie to  alkohol, papierosy, ćwiczenia fizyczne, gry komputerowe… moim zdaniem uzależnić można się naprawdę od wszystkiego; niewiele się zmieni. Dopiero radykalna akceptacja, oddzielenie się od swoich myśli, nastawienie na działanie może pomóc. 

Po podjęciu decyzji, czas na zaangażowania. To moja ulubiona część procesu terapeutycznego ACT. Sama kontemplacja zmiany nie wiele pomaga ! Podstawą jest działanie, aktywne zaangażowanie się w obszary życia, na które można mieć realny wpływ, które są ważne, dla Ciebie. 

Obserwuj, podziwiaj, działaj, zaangażuj się w to co ma dla Ciebie znaczenie. Można latami CHCIEĆ, deklarować ale to nie to samo co AKTYWNE działanie w zgodzie z wartościami. Tworzenie pozytywnych wzorców życia, chwila po chwili, wracają do swoich wartości z życzliwością i działanie w zgodzie z nimi daje wolność. 

Do odkrycia wartości, którymi chcesz kierować się w życiu zachęca proponowany poradnik. Poniżej zamieszczam listę obszarów nad którymi warto zatrzymać się w postawie wyciszenia, zadumy… by zweryfikować własne wartości, które staną się Twoim życiowym kompasem…. 

NA CZYM CI W ŻYCIU ZALEŻY ? 

relacje rodzinne 

małżeństwo, związki intymne 

rodzicielstwo/ dzieci

przyjaźnie

praca/powołanie

edukacja/nauka

rozrywka/zabawa

życie duchowe

społeczność lokalna

zdrowie i dbanie o siebie 

środowisko naturalne 

piękno i sztuka 

Nawet po dotknięciu samego dna nałogu, można się odbić i to w spektakularny sposób, tak jak Kelly G. Wilson zostając nawet… profesorem psychologii i pomagając wielu osobom uwolnić się od uzależnienia – jeśli oczywiście poczujesz, że stanowi to dla Ciebie wartość i życiowy cel :). 

Wolność sama w sobie jest źródłem lęku, problem polega na tym że coś musisz… otóż… nie Wybór należy do Ciebie

Tkwisz w pułapce uzależnienia czy, odpuszczasz sobie rozpamiętywanie i przyjmując postawę życzliwości do samego siebie!  wybierzesz życie ? 

Serdeczności 

A.