Elastyczność psychologiczna zabijana jest przez WEWNĘTRZNEGO  DYKTATORA. Podszeptuje on zupełnie błędne rozwiązania psychicznego bólu.  W ramach odrobiny wizualizacji polecam ten filmik, który świetnie obrazuje siłę wewnętrznego destrukcyjnego przeciwniaka https://www.youtube.com/watch?v=-sI0urZ36ys 

Jest jednak sposób na to, by przestał on nękać Ciebie i sabotować działania.

Zaprzestań emocjonalnego unikania,  zainwestuj w zaangażowane życie. Jak zapewnia S. Hayes w książce “ Umysł wyzwolony”  największa trudność polega na tym,  że traktujemy życie jako problem do rozwiązania, a nie jako proces, który się przeżywa. Taka zmiana sposobu potrzegania możliwa jest dzięki aktywnej pracy nad komunnikatami, które do siebie kierujesz każdego dnia

Potrzebujesz więc  miejsc, osób, a przede wszystkim sprawdzonych sposobów i narzędzi, które pozwolą  Ci żyć  z siłą, zaangażowaniem i oddychać pełną, wolną piersią każdego dnia. 

Zacznij od sprawdzenia jak przeżywasz pojawiąjcy się czasem lęk ? Przestań poświęcać mu całą uwagę, gdy go doświdczasz, w zamian za to ćwicz się w odczuwaniu lęku oraz innych trudnych emocji z nastawieniem pełnym życzliwości dla siebie i obiektywnego zaciekawienia. Pozwala to odkryć zupełnie nową wolną rzeczywistość.

Następnie zwróć  się do pragnienia  kochania i wprowadzania zmian. 

Efektem pracy nad sobą w duchu terapii ACT nie jest całkowite  pozbycie się bólu, ale nauczenie się nieść własne trudności oraz obszary będące w procesie zmiany z lekkością i życzliwością. 

Dokonanie życiowego zwrotu, a właściwie sześciu mniejszych zwrotów *, które przywrócą Ci życiową witalność i elastyczność  jest możliwe i dostępne dla każdego. To jedynie Twój wybór, jak podejdziesz do rzeczywistości, która Cię otacza. Jak mogłoby wyglądać Twoje podejście do świata, gdy zechcesz podażyć za wskazówkami autora ? Można opisać je w sześciu krokach…

1. Patrzmy na swoje myśli z takiego dystansu, dzięki któremu jesteśmy w stanie wybrać, co zaraz zrobimy, bez względu na paplaninę umysłu. 

2. Zauważamy historie, które stworzyliśmy na swój temat, i patrzmy na to, kim jesteśmy, z odpowiedniej perspektywy. 

3. Pozwólmy sobie odczuwać, nawet jeśli uczucia są bolesne albo wywołują poczucie podatności na zranienie. 

4. Kierujmy uwagą intencjonalnie, a nie na zasadzie nawyku, zauważając 

6. Kształtujemy nawyki, które wspierają te wybory. (s. 38)

Tak postępując każdego dnia dokonujesz odważnego kroku dyfuzji od wewnętrznego dyktatora. Taka postawa pozwala uwolnić się  z “małpich pułapek” myśli i wieść szczęśliwe życie. Zastosowanie proponowanych przez autorów narzędzi służy w codziennym życiu pomaga wdrożyć zdrowe zachowania dzięki radzeniu sobie z trudnymi emocjami oraz wewnętrznymi monologami.

JESTEŚMY TYM CO ROBIMY I DLACZEGO TO ROBIMY.

  • 6 kroków czyli 6 elementów elastyczności psychologicznej ( dyfuzja, ja jako kontekst, kontakt z chwilą obecną, akceptacja, wartości, zaangażowanie)
    PS. Zachęcam goraco do przeczytania książki „Umysł wyzwolony”. Po lekturze postanowiłam zadziałać i… stworzyć mały NARZĘDZIOWNIK, który pozwoli Ci lepiej poznać techniki terapii ACT.  Pierwsze zadanie do wykoniania i poniższa karta pracy dotyczy Twojej osobistej listy wartości. Twórz swoje życie wolne od wewnętrznego krytyka.

Serdeczności

A.