Celem pracy w ramach  terapii ACT jest znalezienie sposobu, który pomoże Ci otworzyć się na życie oraz rozwinąć elastyczności potrzebną do pokonania przeszkód zarówno tych, które kryją się w Twojej głowie jak i na zewnątrz.

W książce “ W sieci natrętnych myśli” autorzy przeprowadzają czytelnika przez sześć kluczowych procesów terapii ACT. Dzielą się nie tylko teorią, ale także praktyką. Znaleźć w niej można wiele użytecznych ćwiczeń , które pozwolą Ci wieść zaangażowane i świadome życie, pomimo przeciwności.

LĘK.

Na początek autorzy próbują trochę oswoić ten przerażający( na pierwszy rzut oka 😉) termin.

Zgodnie z medycznymi klasyfikacjami poznajemy różne formy lęku. Według ICD-10 wyróżniamy takie zaburzenia jak: fobia społeczna, fobia swoista, agorafobia, napady paniaki, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne.

W terapii ACT proponuje się jednak, by na te lękowe zachowania popatrzyć z odrobinę innej strony.

Lęk spełnia jakąś funkcję, skupianie się jedynie na formach jest tak naprawdę zbędną kategoryzacją. Lęk i niepokój to często ochrona przed bólem i cierpieniem, które Cię otacza.

To jednak Ty ,dziś, możesz  spróbować wyjść mu na spotkanie i nie pozwolić , by wciąż uporczywie trzymał Cię w swych szponach.

Reakcja lękowa jest tylko ubocznym efektem ludzkich skłonności do odczuwania psychicznego dyskomfortu w obliczu niepewności. Postaraj się więc potraktować lęk jak nic nadzwyczajnego, to tylko zwykły chwilowy kłopot. Zaakceptuj siebie w sytuacji lęku, a zobaczysz jak wiele może Cię on nauczyć.

Usiądź przy sowimi lęku jak przed pięknym zachodem słońca. Zatrzymaj gonitwę myśli i nie staraj się choć na moment rozwiązywać jakichkolwiek problemów.

Życie pełne sensu i wartości, pozwala na świadome przeżywanie każdego dnia bez skupiania się na lęku, który wbrew pozorom jest zjawiskiem powszechnym.

Wiele osób, nie tylko tych, u których zdiagnozowano zaburzenia zdrowia psychicznego, go doświadczenia.

Kluczowe procesy terapii ACT.

Każdy z nich przenika się wzajemnie, stanowi całość, nie może istnieć bez drugiego.

❤️Kontakt z chwilą obecną

Istnienie lęku zależy od przeszłości i przyszłości. Zrozumienie tego faktu  to ważny krok na drodze do uwolnienia się od zmagań z lękiem.

Niepokój i niepewności znika gdy wiesz na czym stoisz, gdy skupiasz się na tu i teraz nie próbujesz  uciekać w to co było lub to co ma się dopiero wydarzyć.

Inaczej się zachowasz gdy się boisz że to się stanie niż gdy to coś się dzieje.

Lęk próbuje zneutralizować niepewność obecnie jest mało przydatny.

Bez sprzyjającego środowiska lęk słabnie

Lęk nie może istnieć w teraźniejszości. Praktyka uważności, zauważanie tego co dzieje się dookoła Ciebie, to pierwszy klucz do sukcesu.

Staraj się mieć kontakt z bogactwem życia nie skupiaj się na lęku,obserwuj to co się dzieje teraz bez ocen.

❤️Defuzja poznawcza

Pozwól sobie na chwilę dystans do swoich myśli. Nie chodzi o zmianę treści myśli, ale o to czy są one dla Ciebie użyteczne.

Nieznacznie zwolnij tempo by twoje myśli nie kontrolowały twojego działania, nadaj jej kolor kształt i pozwól by osłabła jej kontrola nad Tobą .

Pamiętaj Twoim celem jest elastyczność.

Czas byś uwolnił się od schematu, poszerzył zakres wolności. Możesz dzięki temu postąpić według jednego z moich ulubionych cytatów. “Bój się i rób “. Lękowe myśli nie znikną ale możesz je zaakceptować. To nie lada sztuka i wyzwanie, warto jednak spróbować 😉

❤️Akceptacja

Mej gotowość do przyjęcia tego co przynosi Ci życie, to pozwoli Ci wydostać się z życiowych lęków, problemów.

Doświadczenie lęku nie jest czymś złym. Zaobserwuj to doświadczenie, bez analizy, oceny. Bądź tu i teraz. Akceptacja pozwoli Ci otworzyć się na nowe możliwości, a także na możliwość które towarzyszą naprawdę ciężkim doświadczeniom.

Jeśli z gotowością i otwartością zaangażujesz  się w to co jest uzyskasz wyzwolenie, które pomoże Ci zbliżyć się do tego co może być.

Unikanie doświadczenia, staje się problem gdy oddala Cię od miejsca w którym chcesz się znaleźć.

Dlatego zadaj sobie pytanie…

Jak wygląda moje  wymarzone życie ?

❤️Wartości

To właśnie one mogą przeprowadzić Cię przez trudne doświadczenie lęku.

Mam dla CIebie propozycję. Poświęć dziś parę minut na spotkanie z samym sobą w samotności – spotkaj się ze swoimi wartościami, określ je i zapisz 🙂 Jeśli masz ochotę możesz podzielić się ze mną Twoim powodem dla którego wstajesz rano z łóżka. ( Czekam na komentarze 😉)

Spróbuj podjąć tę trudną pracę obserwowania swoich myśli, akceptowania lęków w imię, wartościowego życia. Sam poczuj, określ na czym tak naprawdę Ci zależy.

To one popychają nas w określonym kierunku życia. W myśl terapii ACT wartości to podejmowane świadomie i rozmyślnie wybory w kwestii drogi jaką chcemy obrać w życiu.

Pamiętaj jednak że wartości to nie myśli, czy uczucia. Wartości są jak budowany dom, a nasze emocje jak pogoda, która może po prostu być zmienna. Jednak w chwilach życiowej niepogody nie warto się zatrzymywać i rezygnować.

Ciekawe jest rozróżnienie między wartościami, które nijako idą z nami przez życie cały czas a celami. Dla przykładu, gdy wiedza, nauka  jest dla ciebie wartością możesz z łatwością ustalić cel z nią zgodny np. uzyskanie tytułu magistra. Wartości ewoluują wraz z nami, pozwalają według nich kształtować cele szczegółowe.

Jak odnaleźć wartości- najczęściej są one w sprawach, których  unikasz, właśnie tam gdzie doświadczasz lęku.

❤️Zaangażowanie

Chodzi o to by  na co dzień działać zgodnie z wyznawanymi wartościami .

Zaangażowanie, które podejmujemy w osiągnięcie danej wartości zawsze jest niepewne, stąd lęk jest czymś normalnym.

Spoglądaj w przyszłość działają teraz !

Istotą rozumienia zaangażowania w ACT nie jest  skupianie się na celu, a w zamian za to zobowiązanie do pewnych działań w teraźniejszości, ukierunkowanych przez to co ma dla Ciebie wartość. Krok po kroku  z zaangażowaniem przeżywaj życie i wracaj do swoich wartości zawsze.. nawet gdy zboczysz na chwilę z drogi.

Sedno zaangażowania w ACT to nieustanne powroty do wartości, które nadają życiu sens. Wybierz swoje wartości i dzięki zaangażowaniu przełóż je z słów na czyny, bądź wytrwały .💪 To samo zaangażowanie stanowi wartość a miarą  sukcesu i zaangażowania jest to ile razy wrócisz do swoich wartości gdy na chwilę zejdziesz z obranej drogi.

❤️Ja jako kontekstu

Pochyl się nad pytaniem

“Kim jesteś “ ?, nad Twoją psychologiczną koncepcję siebie.

Z funkcjonalnej, elastycznej perspektyw ACT odpowiedź brzmiałby.

“Jestem osobą, która doświadcza myśli, uczuć,  odczuć fizycznych i zdarzeń zewnętrznych składających się na moje życie. Jestem także kontekstem, w którym rozumieją się wszystkie przyszłe wydarzenia w mojej życia”.

Dzięki takiemu podejściu nie identyfikujesz się z treścią swoich myśli,a w zamian za to możesz obserwować je z pewnej odległości, perspektywy. Życie jest nierozerwalnie związane z werbalną relacją na temat tego kim jesteś i kim możesz się stać. Dlatego dziś zamiast wciąż powtarzać sobie czego się boisz, zrób eksperyment i tylko dziś wyobraź sobie Siebie bez tych uczuć.

Jesteś sceną na, której rozgrywa się twoje życie, a nie zbiorem zasad i ograniczeń, jakimi musisz podlegać.

Życzę Ci by od dziś relacje z Twoimi myśli były wolne i czyste, byś umiał patrzeć na swoje życie i doświadczenia z dystansem.

Do dzieła z zaangażowaniem skup się na życiu, poćwicz  swój mózg i pozwól sobie na psychologiczną elastyczność, korzystając z sześciu procesów ACT.

Ściskam

A.

Kelly G. Wilson Tory DuFrene

„W sieci natrętnych myśli”

Wydawnictwo GWP