Nareszcie trafiłam na połączenie obszarów mojej przyszłej specjalizacji w pomocy psychologicznej 🙂 .  Z jednej strony terapia ACT a z drugiej psychodietetyka. To rewelacyjne zestawienie zostało przedstawione  w książce ” Pożegnaj wagę” w spójny i zrozumiały sposób. Poradnik ten pełen jest praktycznych ćwiczeń realnie pomagających…zmienić nie tylko swoją wagę, ale co najważniejsze sposób podejścia do życia.  

Terapia Akceptacji i Zaangażowania opiera się na wypracowaniu umiejętności dystansowania się od doświadczanych myśli oraz pozwala na odnalezienie i podążanie ścieżką ważnych dla Ciebie wartości. Zauważ jak często za nadprogramowymi kilogramami, kryje się o wiele więcej niż tylko problem ze złą dietą, nadmiernym jedzeniem. Codziennie doświadczany stres, wyzwania, z którymi się borykasz, trudne emocje; będą obecne zawsze, takie jest życie. Od Ciebie zależy jak podchodzisz do trudności, jakie znaczenie im nadajesz, czy zechcesz nauczyć się wieść spełnione i szczęśliwe życie pomimo wszytko. O tym właśnie jest dla mnie ta książka! To poradnik dla tych, którzy mają już dość kolejnych prób odchudzania. Dzięki niej naprawdę można dokonać trwałej przemiany, odniesiesz sukces skrojony na Twoją miarę. 

Najpierw więc, podążając za autorami, zanim zaangażujesz się w kolejną dietę cud…

🦉Określ jakimi wartościami kierujesz się w życiu, co leży u podstaw Twoich działań. 

“ Zauważanie wartości jest kluczem do wszystkiego innego .“

Pozwala to na utrzymanie trwałej motywacji, nawet jeśli raz Ci się nie powiedzie, wiesz że kolejnym razem spróbujesz jeszcze raz, by odnieść sukces zdefiniowany przez Twoje wartości. Porażka nie przekreśla Twoich dążeń, to tylko nauka. 

🦉Zastosuj umiejętność OWL ( ang: sowa

Zostań obserwatorem (Observation)  sowich myśli. Bądź gotowy (Willlingness), by z odwaga robić w życiu to co dla Ciebie ważne. Nawet jeśli czasem musisz zaryzykować doświadczenie strachu, niepewności. Jeśli  na czymś naprawdę Ci zależy, spróbuj. 

Pozwoli Ci to na życie po swojemu, zgodnie z Twoimi wartościami (Living your values), które wcześniej już odkryłeś. 

🦉W trudnych sytuacjach weź  głęboki oddech , który pozwoli Ci uwolnić się od presji.

🦉Wprawiaj się z uporem we współczuciu do samego siebie, to jet ten czas, by zacząć słuchać wewnętrznego krytyka jak…zgaszonego radia :). Obserwować go, ale nie pozwalać na to by kierowała Twoim życie. Warto zostać swoim najlepszym przyjacielem, dać samemu sobie odrobinę ciepła i miłości. 

🦉Teraz dopiero możesz przejść do rozwijania umiejętności świadomego spożywania posiłków i wybierania produktów, które pozwolą na zachowanie zdrowego i witalnego ciała oraz zapewnią Ci energię do działania. Wybrać dietę, która będzie częścią Twojego nowego stylu życia.  Nauczysz się jeść w momencie kiedy czujesz prawdziwy głód. Zajmie to pewnie trochę czasu, zanim nauczysz się nowych wspierających nawyków. Wymaga to przede wszystkim cierpliwości do samego siebie. Często jesz, gdyż kierują Tobą emocje, sygnały płynące z zewnętrznego świata, a takie powody, nie doprowadzą Cię do zgody z samym sobą i zdrowej sylwetki. 

W zdrowym ciele zdrowy duch, czas więc zadbać także o kondycję, sprawność, wybrać aktywność fizyczną, którą naprawdę  lubisz. Cel, który sobie stawiasz musi być powiązany z wartościami, które posiadasz to one są wyznacznikiem Twojego sukcesu. 

🦉Zacznij więc od zapoznania się z poniższą listą wartości.  Wybierz te, które są dla Ciebie ważne i przywitaj prawdziwie życie, oparte właśnie na nich. 

Lista podstawowych wartości

Pokuszę się także o stwierdzenie, że tytuł : ”Pożegnaj wagę” można rozumieć w dwojaki sposób. Z jednej strony ćwiczenia adresowana są do osób chcących zrzucić zbędne kilogramy, ale z drugiej warto wykorzystać je, jeśli ktoś boryka się z zaburzeniami odżywiania. Ta książka zaprasza do holistycznego spojrzenia na zmianę stylu życia i za to właśnie lubię terapię ACT, której przedstawicielami są jej autorzy. Zapraszam do lektury i wypróbowania programu pożegnania z wagą już dziś !

Serdeczności

A.

Pożegnaj wagę GWP