Ostatnie dni spędzone w zaciszu domu z najbliższymi lub samotnie mogą stać się doskonałą lekcją. Przebywanie w tych samych czterech ścianach z osobami, z którymi łączą więzi, relacje- czasem bliższe, czasem trochę mniej, rodzi cały wachlarz emocji. Dla niektórzych osób jest to czas samotności, rozłąki. Faktem jest, że kontakty międzyludzkie stają się ostatnio tematem wielu dyskusji. Może to dobry czas, aby zastanowić się nad relacjami jakie mamy z innymi ludźmi, zwłaszcza najblizszymi ? Chwila refleksji, przyda się każdemu….

Nie można zbudować trwałej szczęśliwej relacji, jeśli każdy z partnerów nie czuje się dobrze sama ze sobą.

Myślę, że zdanie to stanowi doskonałe podsumowanie książki Emocjonalne pułapki w związkach, wydawnictwa GWP, którą miałam okazję przeczytać.

W poradniku zawarte są praktyczne i przydatne wskazówki , a także masa ćwiczeń, które można wykonać z partnerem oraz indywidualnie. Autorzy bardzo przejrzyście wprowadzają czytelnika w  terapię schematów. Zaproponowane zadania pozwalają na dokonanie AUTO- analizy. Rozpoznanie schematów którymi się kierujesz jest pierwszym i najważniejszym  krokiem, który pozytywnie wpłynie na poprawę relacji międzyludzkich.

Schematy

W dzieciństwie uczymy się pewnych wzorców reagowanie, które pozwalają odnaleźć się w codzienności,  zadbać o zaspokojenie potrzeb. Schemat składa się z wspomnień, reakcji ciała, emocji, treści poznawczych, dotyczy tego jak postrzegamy siebie oraz innych.

Jest ich nie mało, bo aż osiemnaście, a sama identyfikacja to dopiero pierwszy krok, w drodze do zwiększenia samoświadomości, a co za tym idzie uzdrowienia. Ponadto każdy schemat wyraża  się poprzez styl radzenia sobie, czego efektem jest pojedynczy tryb. Zawsze znajdujemy się w, którymś z trzech trybów: zdrowego dorosłego, dziecka lub rodzicielskim. Celem jest zwiększenie autonomicznej roli zdrowego dorosłego, który zaopiekuje się potrzebami wewnętrznego dziecka. Gdy w dzieciństwie nie zostały one zaspokojone, wówczas powstają…. schematy

Dziecięce potrzeby

  • Więź i akceptacja
  • Autonomia i osiągnięć
  • Wyrażanie siebie i wewnątrz sterowność
  • Przyjemność
  • Realistycznych granic

To w pewnym sensie nuka samo opieki, powtórny proces samowychowania w sferze emocjonalnej, poznawczej, behawioralnej. Dzięki niemu nieadaptacyjne schematy przestaną wkradać się do świadomości i kierować postępowaniem.

Terapia schematów kierowana jest głównie do osób z zaburzenia osobowości, ale też do wszystkich tych, którzy chcą lepiej poznać siebie oraz poprawić swoje codzienne funkcjonowanie, także bliskie realcje.

Poradnik kierowany jest głownie do par. Trwały związek stworzyć mogą jedynie stabilni emocjonalnie partnerzy, nie będący zbyt wycofani oraz nadmiernie skupieni na sobie. Relacje interpersonalne będą przynosić radość, spokój i spełnienie gdy Twoje wnętrze będzie uporządkowane, a niefunkcjonalne schematy z dzieciństwa, stworzone na bazie niezaspokojonych potrzeb, nie będą kierować obecnym życiem.  

Jak to zrobić ? Po pierwsze daj sobie czas na przemyślenie, rozpoznaj schematy, którymi kierujesz się w życiu. Możesz to zrobić sam, zaangażować partnera lub poprosić o pomoc terapeutę.

W porę reaguj, gdy włączy się u Ciebie nieadaptacyjny tryb, zaopiekuj się wewnętrznym  dzieckiem. Zadaj sobie pytanie jakie potrzeby są obecnie niezaspokojone. Dla przykładu zerknijmy  za kulisy roszczeniowości i wściekłości, warto zrozumieć, że ukrywa się tam  wrażliwe dziecko, które nie zaznało opieki, cierpi na deprywację związaną z niezaspokojeniem emocjonalnych potrzeb.

Następnie przejmij kontrolę nad TWOIMI reakcjami słowami i zachowaniem, włącz zdrowego dorosłego, uraduj wewnętrzne dziecko.

Zrozumienie schematów działania, które utrwaliły się na skutek deprywacji potrzeb pozwala na wyzwolenie się z nich, rozpoczęcie satysfakcjonującego życia z partnerem.

Możemy spróbować naleźć siebie i na nowo zdefiniować związke pomimio trudności to optymistyczne podsumowanie pozwala na podjęcie pracy nad sobą. Wiec do dzieła !

Gdy w związku coś nie działa rozpoznają swoje własne tryby i naucz się konstruktywnego wewnętrznego dialogu, niech Twój Zdrowy Dorosły przemówi. 

Serdeczności

A.